Dag 8 en 9 > Jogjakarta - Batu/Malang (9 en10 okt) - Reisverslag uit Batu, Indonesië van Joyce Geerts - WaarBenJij.nu Dag 8 en 9 > Jogjakarta - Batu/Malang (9 en10 okt) - Reisverslag uit Batu, Indonesië van Joyce Geerts - WaarBenJij.nu

Dag 8 en 9 > Jogjakarta - Batu/Malang (9 en10 okt)

Blijf op de hoogte en volg Joyce

10 Oktober 2015 | Indonesië, Batu

Dag 8 >> Jogjakarta – Batu/Malang (9 okt)

Om 4.30 uur gaan de wekkers van papa en mij tegelijk af. De wake-up call komt 15 minuten te laat. Wat een hel, we zijn moe. Sliepen vannacht pas tegen 0.30 uur, net 4 uur geslapen. Nachten van 4, 5 of 6 uur is een keer niet erg, maar nu al 8 dagen achter elkaar, begint er nu wel in te hakken. Om 5.00 uur gaan we even snel ontbijten want we moeten om 5.45 uur vertrekt de bus richting het station van Jogja. Daar komen we iets over 6 uur aan. Voor we de kaartjes hebben en door de controle heen zijn, zijn we weer 30 minuten verder. Treinreisje duurt zo een 3,5 uur. Om 6.45 uur zitten we dan eindelijk. Eerste klas. Treinen zijn niet slecht, maar ook niet te vergelijken met een 2e klas in Nederland. Wilde lekker in de trein gaan slapen, maar als ik eindelijk inslaap val, komen ze rond 8.30 uur ergens met koffie en thee. Daarna kan ik de slaap niet meer pakken, papa ook niet. Vermaak mezelf maar door een muziekje te luisteren en spelletje op de tab te doen. Papa luistert ook wat muziek. Voor de rest gebeuren er geen spannende dingen in de trein. Om 10.30 uur komen we aan in Jombang, daar stappen we weer in onze eigen bus waar ook de koffers in zitten. Nog 3 uur naar Buta/Malang. Ritje door de bergen, smalle wegen, langs diepe afgronden. We moeten maar gewoon op de chauffeur vertrouwen. Rond 13.30 uur komen we in het hotel in. Super delux resort. We beginnen met de lunch. Buffet, met rijst, pasta, friet, groente, vis en kip. Eerste pasta die ik zie deze vakantie, smaakt best lekker. De reisleider vertelde dat hij met het hotel geregeld had, dat wij ipv een simpele hotelkamer een cottage zouden krijgen. Iedereen enthousiast, maar denk dat hij zelf credits wilde hebben. Want dit wordt blijkbaar vaker gedaan. Hoe dan ook, wij zijn er blij mee. Woonkamer, slaapkamer, badkamer met bad en douche en soort keukentje met koelkast, oh ja en een fantastisch uitzicht. Tijdens het genieten beginnen om ons heen 5, jawel 5 moskee’s met hun ritueel. Gelukkig aan de voorkant, slaapkamer is achter dus hebben we er geen last van, maar toen ik wilde gaan douche begon het ritueel daar ook. Omringt worden door moskee’s heeft ook zo zijn charmes. Vind het toch mooi hoe deze mensen hun cultuur en geloof zo in ere houden. Het is even wennen, maar je past je snel aan. Anders kun je natuurlijk beter met je lamballen op een robinson eiland gaan liggen, weet je zeker dat je niks hoort. Las in de recensies dat mensen echt van alles verzinnen om maar te klagen. Vroeg eruit, drukke reis, moskee’s die je nachtrust verstoren, hoog tempo, slechte bedden en ongetwijfeld nog wel wat. Waarom boek je dan deze reis? Je weet dit allemaal van te voren, staat duidelijk vermeld. Ben ook goed moe en papa ook, zei hij net nog. Maar het zo de moeite waard, slapen komt later wel. Als we zijn gesetteld, gaan we even relaxen aan het zwembad. Rond 17 uur gaan we terug naar de kamer, douche en ready maken voor diner. Om 19:15 uur hebben we met de rest afgesproken. Tijdens het eten speelt een live bandje. Ze kunnen ook nederlands zingen. We willen eigenlijk het nummer van Guus – Brabant, maar die optie hebben we niet. We gaan voor Fransie – Heb je even voor mij. Wat een feest, iedereen geniet. Na het eten gaat iedereen snel terug naar de kamer, papa wil nog even een borreltje drinken, om 22 uur zijn wij ook terug op de kamer. Even een beetje relaxen en rond 23.45 uur slapen.

Dag 9 > Batu/Malang (10 okt)

Wekker om 8.45 uur. Vandaag hebben we niks bijzonders op de planning. De Bromo excursie was eigenlijk afgelopen nacht, maar nu aankomende nacht, dus daarom vandaag een dagje vrij af. Ook wel nodig na al die drukke dagen. We hebben beide heerlijk geslapen vannacht, ergens in mijn slaap in de verte iets opgepikt van de rituelen in de moskee’s, maar niet bewust. Rond 9.10 uur gaan we ontbijten, erna even wat babbelen bij andere reisgenoten die bij het zwembad liggen. Dan rond 10.45 uur terug naar de kamer, daar hebben we eigenlijk de hele tijd tot de lunch zitten kletsen met Leida. Heerlijk dit, gewoon even niks, even helemaal niks. En maar goed ook, want vannacht staat er een zware tocht op het programma. Om 13 uur de lunch. Zelfde als gisteren. Na de lunch gaan we even het dorpje in. Tenminste als je het zo kunt noemen, wat een armoede. Die mensen weten niet beter, maar des te meer besef je hoe goed we het in Nederland hebben. Veel mensen hebben niet eens een dak boven hun hoofd hier, en als ze wel een dak hebben zit het vol gaten en deze lieve mensjes, zijn zo gigantisch dankbaar, super vriendelijk, geef je wat fooi zijn ze helemaal gelukkig. Liefst wil je ze alles geven maar dat kan helaas niet. Juist omdat er in Nederland zoveel luxe zijn, worden vaak de kleine dingen niet meer gewaardeerd, vaak moet alles duurder en groter. Maar maakt dat ons gelukkig? Ik weet wel zeker van niet. Geluk valt niet te kopen met geld. Iedereen heeft natuurlijk een andere definitie van geluk, voor mij zit het hem in de kleine dingen, waarbij op de eerste plaats mijn familie komt, deze rondreis met papa maakt mij gelukkig. Thuis heb ik ook nog lieve familie zitten en lieve vrienden. Wat moet ik met miljoenen als ik dit niet zou hebben? Als de winter begint en de eerste sneeuw valt, sta altijd voor de raam te genieten terwijl half Nederland vloekt. De eerste bloesems die aan de boom groeien als de lente begint. Zonnestralen terwijl het buiten ver onder nul graden is. In mijn tuintje zitten met een pizza en glaasje wijn. En ja ik vloek ook wel eens of heb mijn dag niet, maar het gaat om de positieve puntjes. Waarderen wat je hebt, wie je bent en hoe je daar gekomen bent. Nou is het wel even genoeg met men pleidooi.

Als we eindelijk een Indomaret gevonden hebben, kopen we even wat drankjes en koekjes voor vannacht. Als we terug op het resort zitten hangen we een beetje op het balkon waar we blijven zitten tot 19 uur. In tussen douche, koffer pakken en warme kleren voor vannacht, later volgt meer info. Om 19 uur nog even wat eten, dan slapen, want om 23.30 uur moeten we er weer uit voor een nachtje doorhalen.

Groetjes vanuit het warme Indonesia!

P.S. Spelfouten onder voorbehoud. Het is me gelukt om alsnog bij ieder verslag een samenvatting aan foto's te plaatsen.

• 12 Oktober 2015 - 11:17

Jan:

Je hebt alles weer heel mooi verwoord, .....geluk is nu inderdaad jullie twee...xxx
    Veel genieten in dat warme land, want hier worden de winterjassen al van zolder gehaald.