Dag 4 > Deira en Dubai Marina - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Joyce Geerts - WaarBenJij.nu Dag 4 > Deira en Dubai Marina - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Joyce Geerts - WaarBenJij.nu

Dag 4 > Deira en Dubai Marina

Blijf op de hoogte en volg Joyce

27 Maart 2016 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Dag 4 > Deira en Dubai Marina

Wekker vandaag om 8.30 uur. Rond een uurtje of 9 op ons gemak ontbijten. Erna boven de spullen halen en richting buiten om een taxi te zoeken. We worden door een man aangesproken die ons wel wil wegbrengen. Geen bekend taxi bordje op zijn auto, maar blijkbaar zijn die er ook. Hij zegt dat hij ons voor 15 AED wel richting Deira wil brengen. We hebben het 3 keer nagevraagd, want leek ons nogal goedkoop. Dachten zelf eerder aan zo een 30 AED. Die vieze stinknek zet zijn meter ook niet aan. Dat heeft de rest de afgelopen dagen wel netjes gedaan. Eenmaal aangekomen zijn de vrouwen snel uit de auto, John betaald. Voor diegene die nu denkt dat we John laten betalen, uiteraard niet! We hebben een pot gemaakt. Echt een rothond deze taximan, want blijkbaar zegt hij nu 50. Het is dat ik het zelf niet gehoord heb want was er tegen ingegaan. 50 AED zit namelijk ver boven de meter prijs. We laten het er maar bij want deze oplichter is al met de noorderzon vertrokken, weer wat geleerd vandaag. We worden voor de Golden Souk afgezet. Een Souk kun je vergelijken met een overdekte traditionele markt, de naam zegt het dus eigenlijk al, een winkelstraat waar je vrijwel alleen goud en sieraden kunt vinden. Wat een verschil met hetgeen we eerder gezien hebben. Het eerste wat me opvalt is het vele goud en sieraden voor de etalages. De straat staat bomvol met allemaal mensen, waaronder jaja, irritante verkopers. Ik was de afgelopen 2 dagen echt in de veronderstelling dat ze deze niet hadden in Dubai, verkeerd gedacht dus. Om de paar meter worden we aangesproken, ze willen ons namaakspul aansmeren. We reageren op een gegeven moment niet meer. Als we aan het einde van de Golden Souk zijn lopen we richting het water, de Dubai Creek. Deze kunnen we oversteken met een Abra, een traditionele boot. Kost ons 1 AED pp, oftwel 25 cent. Hele leuke bootjes trouwens, de hele rivier is ervan voorzien. Voel me alsof ik in de jaren nul ben beland. Voordat we op de Abra stappen merkt John de Spice Souk op, een winkelstraat met allemaal specerijen en kruiden. Het rijkt er in ieder geval heerlijk, overal wierook ook. Op een gegeven moment lopen we door een klein steegje en vinden we een kerel die allemaal sjaals verkoopt. Ik zie een hele mooie die ik wil hebben, ik weet af te dingen van 75 AED naar 55 AED, omgerekend zo een 12,50 EUR, valt opzich nog mee, zal uiteindelijk nooit weten of ik nog teveel betaal hebt, want die gasten doen wat ze zelf willen, nergens hangen prijskaartjes aan. Het is wel lache geblazen, want die gast denkt dat Cilia mijn moeder is en Sanne mijn zusje, we spelen het spelletje gewoon mee. Hier is wel een groot verschil te merken met het centrum waar wij zitten. We zijn ineens tig jaar terug in de tijd, waar ze in de winkelcentrums heel streng zijn met de hygiëne, ligt hier het vlees gewoon achter een glasplaat en we vonden een wc met een gat in de grond. Wat overigens ook een groot verschil is, is dat op de plaatsen waar wij geweest zijn de mannen niet eens naar vrouwen kijken en verwachten dat wij voor hen aan de kant gaan en nu worden we wel volop aangesproken, sterker nog, we komen er niet meer vanaf. Als we door alle Souks heengegaan zijn nemen we alsnog een Abra naar de overkant van de Creek, daar vinden we Bur Dubai. We neuzen nog wat in de Souks aan de andere kant, maar komen al snel tot de conclusie dat alles hetzelfde is. Rond 13 uur nemen we de taxi terug, deze taxi zet netjes zijn meter aan. We komen nu uit op 28 AED, lijkt er meer op. Als we bij het hotel aankomen vragen we bij de receptie na hoe we het centrum in deze wijk kunnen vinden. Tijd om te lunche namelijk. Op 10 minuten loop afstand vinden we een centrum met allerlei eet tentjes. Keuze genoeg weer, we blijven hangen bij City Deli een pizza en Sandwich shop. De vrouwen gaan voor een pannini met kip en kaas en John gaat voor een wrap met kip en hete shit. Mag even duren voor het klaar is, maar alles wordt vers gemaakt en dan heb je ook wat, smaakt heerlijk. Na de lunch gaan we ontspannen op de hotelkamer. We hebben zoveel gelopen de afgelopen dagen, dus wat uurtjes relaxen is niet verkeerd. We willen rond 17 a 17.30 uur weer vertrekken. Voor die tijd even wat verzorgen, want we hebben zo lopen zweten, een douche zal ons dus goed doen.

Om 17.20 uur zijn we weer fris en fruitig. Aangezien Dubai Marina helemaal aan de andere kant ligt, besluiten we met de metro te gaan. Tot nu toe alles met de taxi gedaan, maar het verkeer zal rond deze tijd goed vast staan, dus de metro is een snellere optie. En je moet gewoon een keer in deze metro gezeten hebben. De metro ligt namelijk niet onder de grond, maar een aantal meter erboven. Heel bizar, maar ziet er echt gaaf uit. Als je de metro voorbij ziet komen, is het net of je naar een SF film uit het jaar 2050 aan het kijken bent. Na 15 minuten bereiken we het metrostation. Best een end lopen, iedereen is blij dat we de afgelopen dagen lekker met de taxi gegaan zijn, veel makkelijker ook. Van binnen ziet de metro er net zo spectaculair uit als van buiten. Eerst moeten we boven de weg door, we lopen door een slurf, even geen idee hoe ik dit beter kan omschrijven. Het is in ieder geval allemaal gigantisch, als we aan de overkant zijn moeten we nog een kaartje kopen. De rest koopt een dagkaart. Ik heb van een lieve collega de NOL Card gekregen, oftewel gewoon een OV chipkaart. Ideaal, opladen gaat hetzelfde als in NL. Als we allemaal voorzien zijn van vervoerbewijs gaan we door de poortjes richting de metro die om de 4 minuten komt. Het mooie hier is, dat er voor de spoorlijn nog een glazenwand zit met schuifdeuren erin. Voor die schuifdeuren stopt de metro, als de deuren van de metro opengaan, gaan de schuifdeuren ook open. Briljant systeem. Zo kan er nooit iemand voorspringen! Of hebben ze dat niet met die reden bedacht? Vast niet, de meest logisch reden is natuurlijk dat men niet naar beneden kukkelt, spoor zit namelijk meters boven de grond, beetje knullig als je per ongeluk uitglijd of struikelt. Het ritje naar de Dubai Marina duurt zo een half uurtje. Als we daar aankomen, lopen we recht de haven in. Eerste wat we aantreffen zijn gigantische gebouwen en heeeel veel boten. De Marina is zo een 3 km lang. De ene kant van het water staat bomvol wolkenkrabbers die mooi oplichten naarmate het donkerder wordt en aan de andere kant vind je alleen maar restaurants. Na een half uur wandelen vinden we een Italiaan. Het is daar enorm druk, daar hou ik van. Eten zal er zeker wel goed zijn. En dat was het ook. Jammer dat we geen plaatsje buiten konden krijgen, maar eej je kunt niet alles hebben. Na het eten oppert John om door te lopen naar The walk, een gezellig boulevard. Hier vinden we nog meer restaurant, maar ook heeel veeel toeristen. Eigenlijk is er niks meer over van het Dubai zoals we dat eerder gezien hebben. Denk dat zo een 1% hier Arabisch is. Wat een verschil zeg. Op The Walk draait alles om zien en gezien worden, vooral de lokale bevolking gaat in de avond graag stapvoets langs de terrasjes om hun dure wagens te laten zien. Uiteraard hebben wij deze route ook genomen. Heb inderdaad ook wel wat dikke bakken gezien, maar ook Fiat en Opel auto’s. Misschien hebben die de verkeerde afslag genomen ;-). Als we hier weer weg zijn, lopen we terug richting de metro. Spannend ritje deze ronde. Leek net de stoelendans. Als je op een bank met 4 plaatsen zit, maakt de lokale bevolking er 6 van, heb je er een van 6 maken zij er 8 van. Ik geloof dat Cilia en John zelf 3 x zijn opgestaan omdat ze fijn geperst werden, echt geen verstand die mensen. We hebben wat mensen zitten observeren en heerlijk zitten roddelen want ze verstaan ons toch niet. Uurtje of 22.30 uur zijn we weer op de kamer, nog even wat relaxen, douche en slapen. Morgen weer richting huis. Dagen zijn voorbij gevlogen…..